fredag 3 juni 2016

Bäck

JOHANNES BÄCK
1800-talet













DÅ JESUS PÅ KORSET SITT LIV FÖR OSS GAV




1. Då Jesus på korset sitt liv för oss gav 
och för oss led helvetesglöden, 
då löstes från träldomens boja var slav 
som dömts till den eviga döden. 
Då blev den betalad, vår gränslösa skuld, 
med Gudslammets blod, inte silver och guld, 
- ett under av nåd mitt i nöden! 

2. Och allt vad oss Jesus med död och med blod
och med sin uppståndelse vunnit, 
vi fått som en gåva i döpelsens flod, 
vi har nu Guds salighet hunnit. 
Ja, dubbelt igen av Guds hand har vi fått 
för alla missgärningar, synder och brott, 
som Gud hos oss syndare funnit. 

3 Ja, än för vår räkning står döpelsens nåd, 
så hel som oss Herren den skänkte, 
då han i vårt dop enligt frälsningens råd 
vår synd ned i havsdjupet sänkte. 
Rättfärdighet, barnaskap, frihet från skuld 
vi äger i Jesus, vår Frälsare huld. 
O om vi i tron det betänkte! 

4. Då skulle vi jublande prisa vår Gud 
för allt, vad i dopet han givit; 
då skulle vi hörsamma, lyda hans bud 
och följa den maning han givit. 
I hoppet så glada vi skyndade då 
mot hemmet att himmelska kronorna få, 
som redan vår arvslott har blivit.





SOM DU VILL



1. Som du vill, o Herre min,
bara jag får vara din,
om i glädje och i smärta
jag får vila vid ditt hjärta,
ha i dej min högsta fröjd,
o, då är jag trygg och nöjd.

2. Som du vill, o Herre god,
bara du ger tålamod
när i kärlek du mej prövar
och min tro, min kärlek övar.
Lär mej, Herre, att förstå
att du bär mej också då.

3. Som du vill, o Herre Krist,
bara jag med all min brist,
ja, med all min synd otalig
dock i dej får tro mej salig.
Och jag får ju tro det så,
då jag har ditt ord därpå.

4. Som du vill, o Herre kär,
bara det till himlen bär.
Fri från tidens bördor tunga
ska jag där ditt namn lovsjunga
för din nåd och trofasthet
som består i evighet.





TILL JESUS FRAM




1. Till Jesus fram i nödens mörka timma,
där får jag strax hans nåd på nytt förnimma.
Nytt ljus i Ordet ser jag för mej glimma,
och vid dess sken sej skingrar sorgens dimma.

2. Till Jesus fram idag på bönens vingar,
om glädjen lockar eller nöden tvingar.
I tron mitt hjärta sej till honom svingar,
sin hyllningsgärd det ödmjukt honom bringar.

3. Till Jesus fram var dag, för tiden lider,
i goda dagar och i onda tider.
När det en dag för mej mot slutet skrider
till Jesus hem jag far från livets strider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar