måndag 4 juli 2016

Lundgren

CARL LUNDGREN
1800-talet







HAV TACK, O JESUS, ATT DU MEJ GIVIT






1. Hav tack, o Jesus, att du mej givit 
båd’ makt och rättighet att vara din! 
När jag dej äger, då har jag livet. 
Mej fattas ingenting, blott du är min. 

2. Är vägen tung som jag här får vandra, 
så har jag rättighet att vara din. 
Och är jag mindre än alla andra, 
betyder ingenting, blott du är min.  

3. Om alla kärlek emot mej visar, 
så har jag rättighet att vara din. 
Om man begråter mej eller prisar, 
betyder ingenting, blott du är min.

4. Om jag har guld här, och gröna ängar, 
så har jag rättighet att vara din. 
Och är jag fattig och utan pengar, 
betyder ingenting, blott du är min. 

5. I med- och motgång, vad än mej möter, 
så har jag rättighet att vara din. 
Du ingen bort från ditt hjärta stöter,
hav tack att du är min, och jag är din.








VAD ÄN DEJ MÖTER, KÄRE VÄN



1. Vad än dig möter, käre vän,
vad än som visar sej,
o säg det då till Frälsaren,
nog vill han hjälpa dej.
Och det skall ske att vem som helst
som Herrens nåd begär,
skall från all synd och nöd bli frälst
och vara där han är.

2. Om du av vänner misskänd är,
om världen hånfullt ler,
din Frälsare är likväl här
och lyssnar när du ber.
Och det skall ske...

3. Och har du varit barn en tid
åt Gud i himmelen
men nu förlorat Jesu frid,
o kom, kom hem igen!
Och det skall ske...

4. Om du har synd och brott i mängd,
om du är hård och kall,
om nådens dörr än synes stängd,
så bed i alla fall.
Och det skall ske...

5. Och om du ej kan bedja så
förträffligt som du vill,
så kan du bedja barnsligt då,
din Fader lyssnar till.
Och det skall ske... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar