tisdag 9 augusti 2016

Torén

CARL AXEL TORÈN
1800-talet











HEMLANDSTONER MÄKTIGT LJUDER




1. Hemlandstoner mäktigt ljuder,
och vid slutet av min färd
pilgrimsvandraren de bjuder
till en paradisisk värld.
Snart min Fader mej vill kalla
till det salighetens hus,
där han dem församlar alla
som anammat nådens ljus.

2. Han som mörkrets välde krossat
och mej friköpt med sin död,
han som nådigt mej förlossat
från all synd och avgrundsnöd,
han vars blod för mej har runnit
och som blivit mej så kär,
snart, när jag till gränsen hunnit,
mej oändlig fröjd beskär.

3. Snart ibland de helga släkten,
de som står i ljusets famn,
även jag, i vita dräkten,
prisar Guds och Lammets namn.
Snart förlossad ingå får jag
i de saliggjordas hem,
snart i dina portar står jag,
strålande Jerusalem! 






HERRE, MIN GUD, VAD DIN JORD ÄR SKÖN




LOVOFFER

1. Herre, min Gud, vad din jord är skön 
i din kärleks ljus, 
när din ängel du skickar ned, 
ned från din himmels hus! 
Dej jag vill här i jordens brus 
prisa till dagen randas, 
då med helgonskarornas 
min jubelsång får blandas. 

2. Så barmhärtig, så god och mild 
emot oss du är! 
Allt om dej och din stora godhet 
vittnesbörd oss bär! 
O min Fader, du är mej kär, 
för dej mitt offer brinner! 
Se, jag vet, i Jesu namn 
min andes lov dej hinner! 

3. Du mej hälsat, min Frälsare, 
bland de dinas tal. 
Du mej kallat, o brudgum skön, 
hem till din bröllopssal! 
Därför jag redan i jordens dal, 
Herre, med själ och tunga, 
dej, min skatt, min lust, min fröjd, 
min salighet vill sjunga!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar