måndag 27 februari 2017

Bjerkrheim

TRYGVE BJERKRHEIM
1900-talet











DET STRÖMMAR EN LIVSÄLV AV LYCKA




1. Det strömmar en livsälv av lycka,
jag gläds åt att få vara till.
Gud skapade mej till sin avbild,
mitt eviga bästa han vill.
Jag lever och alltid får leva
med honom som offrade sej
men levande uppstod ur graven
och öppnade himlen för mej.

2. Ja, Kristus är källan den klara,
ett havsdjup av glädje och frid,
och mitt under tårar och faror
är han den jag håller mej vid.
Snart gryr över jorden Guds morgon
och då ska jag bli honom lik.
Han själv är min glädje och lycka,
min Gud, jag är ofattbart rik!









DET ÄR NOG, DET SOM JESUS GJORDE



1. Det är nog, det som Jesus gjorde,
det är nog det som han har sagt.
//: Han har uträttat allt du borde
och din synd han på sej har lagt. ://

2. Det är nog, det som Jesus gjorde,
fast av syndare störst du är.
//: Du är bjuden till bröllopsbordet,
också dej har han hjärtligt kär. ://

3. Nej, du ska inte längre tvivla
på att också för dej han dog.
//: Du i Frälsarens verk får vila
och hans nåd för var dag är nog. ://

4. Det är nog, det som Jesus gjorde,
och i himmelen gäller det.
//: Du får bygga på löftesordet,
det står fast i all evighet. ://








DU FÅR KOMMA TILL JESUS



1. Du får komma till Jesus med det som är tungt,
med din synd och din sorg utan slut.
Den som kommer till mej, så har Frälsaren sagt, den ska verkligen ej kastas ut.

2. Du får komma till Jesus i tvivel och kamp
och när nerböjd i missmod du går.
Han vill uppmuntra dej, han vill tända ett hopp
och din vinter han vänder i vår.  

3. Du får komma till Jesus när galet det gick,
du får komma för tusende gång.
Han vill resa dej upp, vill dej glädja igen
och få fylla ditt hjärta med sång.

4. Du får komma till Jesus i gryningens tid,
mitt på dagen bland solljusa fjäll.
Du får komma till Jesus när solen går ner,
i de nattsvarta skuggornas kväll.

5. Du får komma till Jesus i Guds fadershus,
där hans härlighet själv du ska få.
Du får vara hos Jesus i evighet sen,
säg, vad mer kan du önska dej då? 






DU KAN INTE UNDVARA JESUS



1. Du kan inte undvara Jesus
och allt det som han har att ge.
//: Får han inte skänka dej synen,
Guds rike du aldrig ska se ://

2. Du kan inte undvara Jesus.
Han livet och sanningen är,
//: det ljus som besegrar vårt mörker,
den väg som till himmelen bär ://

3. Du kan inte undvara Jesus,
han läker de svidande sår.
//: Där vinter och hopplöshet råder,
han kommer med värme och vår ://

4. Du kan inte undvara Jesus,
den ende som uppfyllt Guds bud,
//: i livet, i döden, i domen
ditt enda försvar inför Gud ://

5. Så ge då ditt hjärta till Jesus!
För dej gav han livet en gång.
//: Fast vägen är smal, han dej leder
till himmelens glädje och sång ://






HAN TAR INTE GLANSEN FRÅN LIVET



1. Han tar inte glansen från livet,
den vän som nu kallar på dej.
Först då börjar livet på allvar,
när han dej får leda till sej.

2. Du hör många lockande röster
som lovar dej lycka och glans,
men ingen ger ljus över vägen
som Jesus och kärleken hans.

3. Han leder i brantaste backar
och stöder när vägen är smal,
välsignar de solljusa slätter
och lyser i dödsskuggans dal.

4. Han för dej till sist över djupen
till himmelens leende strand.
När dödsflodens virvlar dej möter
ska Jesus dra båten i land.

5. Han tar inte glansen från livet
men ljus över livsvägen ger.
Han öppnar en dörr till de salar
där honom för evigt du ser.







JAG LYFTER TVÅ TOMMA HÄNDER 




1. Jag lyfter två tomma händer,
som tiggare står jag, o Gud!
//: Nu gäller bara Jesus,
hans helighets rena skrud! ://

2. Jag lyfter två tomma händer,
nej, ingenting i dem jag har.
//: Nu gäller bara Jesus,
för hans skull är du min Far! ://

3. Jag kommer med tomma händer,
men här finns för alla att få!
//: Nu gäller bara Jesus,
den grunden ska evigt stå! ://

4. Så rik jag nu är i Jesus!
För allt som han vann är ju mitt.
//: Evighetsvåren strömmar,
och nu kan jag andas fritt! ://








JAG STÅR OCH SER EN SÅRAD HAND









JESUS I MITT STÄLLE STÅR




1. Jesus i mitt ställe står,
vilken tröst och glädje!
Salighet och liv han ger,
fred med evigt värde.

2. Jesus i mitt ställe står,
det är ankargrunden.
Mina synders straff han led,
när han hårt blev bunden.

3. Jesus i mitt ställe står,
nu hans arv jag äger,
hela hans rättfärdighet
- mer än allt den väger.

4. Jesus i mitt ställe står,
fritt jag fram törs träda,
i tillbedjan falla ner,
alla änglar glädja.

5. Jesus i mitt ställe står
för den vita tronen,
därför i all evighet
ljuder lovsångstonen.









TACK ATT DU TOG MINA BÖRDOR




1. Tack att du tog mina bördor,
ett högfjäll av skuld och av skam.
Du bar dem på skuldrorna dina,
du skuldlösa syndofferlamm!

2. Tack att du bar mina synder,
betalat min skyhöga skuld
med blod från ditt älskande hjärta
och inte med silver och guld!

3. Så vill vid korset jag stanna,
förundrad jag ser: jag är fri!
Jag ska inte dö, jag ska leva,
och evigt med Jesus förbli!






VAD GÖR DU AV DET LIV DU FICK





1. Vad gör du av det liv du fick
och vad är själen i för skick?
En mästarhand har henne gjort
och du är tänkt till något stort,
så sätt då vakt vid hjärtats port!

2. Din tid är som en pärleström,
en dyrbar gåva, ingen dröm.
Av Jesus får du nåd och frid,
låt honom helga all din tid,
då segrar du i livets strid.

3. Var varsam, släpp ej något in
som tär och skadar själen din!
Förtappelsen är fruktansvärd,
men Jesus leda vill din färd
till livets evigt ljusa värld!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar